Kampania społeczna adresowana do rodziców przedszkolaków
W styczniu 2022 r. rozpoczęliśmy przygotowania do opracowania kampanii kierowanej do rodziców. Jej celem jest ograniczenie używania urządzeń cyfrowych przez dzieci w wieku przedszkolnym. W październiku 2022 r. kampania została zainaugurowana. Jest to zadanie realizowane na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Kampania „Pierwsze kroki w (cyber)Świecie” ma charakter informacyjno-edukacyjny, skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym (od 2024 r. także - wczesnoszkolnym). Jej celem jest ograniczenie używania urządzeń cyfrowych przez małe dzieci, zwłaszcza bez kontroli i asysty dorosłych. Działania kampanii nie zmierzają do zablokowania kontaktów małych dzieci z cyberświatem w ogóle. Celem jest propagowanie takich zasad i wzorów, które służą bezpiecznemu i kreatywnemu używaniu cybermediów przez dzieci.
Kampanię zaplanowano do realizacji w latach 2022–2023 i przedłużono na 2024 r. Powstała strona pierwszekroki.net, prowadzone są oddziaływania poprzez media społecznościowe. Przygotowano spoty i produkcje audiowizualne prezentujące zalecenia pedagogów i psychologów, a także piosenkę promującą kampanię. Funkcję ambasadora kampanii (do 2023 r.) objął Szymon Majewski, znany dziennikarz i osobowość medialna.
Dla dziennikarzy, w 2022 r., zorganizowano konferencję prasową, kolejna odbyła się w 2023 r. Z kolei dla rodziców i opiekunów opracowano poradnik na temat sposobów postępowania w trudnych wychowawczo sytuacjach związanych z nowymi mediami. Poradnik zawiera opisy takich sytuacji wraz z praktycznymi wskazówkami ich rozwiązywania.
Finansowanie
2022 r. – 2023 r.
Zadanie określone na podstawie art. 88 ust.4 pkt 1 Ustawy o grach hazardowych.
Numer i nazwa zadania Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-202: 2.4.1. NPZ „Upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, w tym wydawanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, prowadzenie kampanii społecznych, strony i poradni internetowej oraz telefonu zaufania”.
Nazwa własna projektu: Ogólnopolska kampania społeczna adresowana do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
W 2022 r. projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii. Data podpisania umowy: 2022-01-04
Wartość dofinansowania w 2022 r.: 490 000 zł. Całkowity koszt w 2022 r.: 522 120,00 zł.
W 2023 r. projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Data podpisania umowy: 2023-01-02.
Wartość dofinansowania w 2023 r.: 445 000,00 złotych. Całkowity koszt w 2023 r.: 477 850,00 złotych.
2024 r.
W 2024 r. zadanie współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Wartość dofinansowania: 207 460,00 złotych. Całkowity koszt: 221 710,00 złotych.
Numer i nazwa zadania Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025: 2.4.1. NPZ „Upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, w tym wydawanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, prowadzenie kampanii społecznych, strony i poradni internetowej oraz telefonu zaufania”. Zadanie określone na podstawie art. 88 ust.4 pkt 1 Ustawy o grach hazardowych.
Nazwa własna projektu: „Pierwsze kroki w (cyber)Świecie” – kontynuacja.
Data podpisania umowy: 02.01.2024.