Aplikacja „Rysia i Tolek w Cyberświecie”
To okazja do wspólnej nauki i zabawy rodziców z dziećmi!
Przy pomocy nowoczesnego i interaktywnego narzędzia uczymy bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych. Podczas kolejnych zadań dzieci mogą również rozwijać swoje umiejętności psychologiczne. Aplikacja jest bezpłatna i nie zawiera reklam. Zapraszamy do testowania.
Realizacja: styczeń 2017 - grudzień 2017
Skąd można pobrać aplikację?
Aplikacja Rysia i Tolek w Cyberświecie dostępna jest online pod adresem https://www.rysiaitolekwcyberswiecie.pl
Można ją również znaleźć w sklepach:
- Google play – na urządzenia z systemem Android (smartfony i tablety)
- App Store – na urządzenia z systemem iOS (smartfony i tablety)
Informacje dla nauczyciela
Uczysz dzieci rozważnego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych? Sięgnij po scenariusz przygotowany przez naszych specjalistów. Zrealizuj zajęcia i zachęć dzieci z rodzicami do zabawy z aplikacją.
Informacje dla rodzica i opiekuna
Dzięki zabawie z aplikacją dziecko uczy się rozważnego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych, rozwijając jednocześnie umiejętności psychospołeczne. Aplikacja przeznaczona jest dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Została stworzona przez specjalistów zajmujących się na co dzień psychologiczną pracą z dziećmi i młodzieżą oraz profilaktyką zachowań ryzykownych, takich jak nadmierne używanie mediów elektronicznych.
Treści aplikacji zostały dobrane w taki sposób, aby rozwijały u dzieci umiejętności psychospołeczne pomocne w radzeniu sobie z emocjami, budowaniu poczucia własnej wartości, radzeniu sobie w relacjach rówieśniczych. Zawarte w aplikacji treści i minigry mogą stać się użyteczną bazą do dalszych rozmów z dzieckiem na temat rozważnego korzystania z nowych technologii.
Głównymi bohaterami aplikacji są Rysia i Tolek, którzy wraz z przewodnikami – zdygitalizowaną babcią Gają i jej pomocnikiem, robotem Apkiem – uczą się poprzez wspólne zabawy kolejnych umiejętności. Na każdym etapie bohaterowie aplikacji udzielają informacji zwrotnych, dają wskazówki i podpowiedzi.
Wzmocnieniu motywacji dziecka do pokonywania kolejnych etapów służy zdobywanie nagród – dźwięków. Dźwiękosfera aplikacji została zbudowana w oparciu o brzmienia pochodzące z natury i codziennego życia. Z uzbieranych w ten sposób dźwięków dziecko może na zakończenie stworzyć własną kompozycję.
W aplikacji znajdują się:
- memo - gra, za sprawą której dziecko pozna kilka ciekawostek na temat wykonywania czynności dawniej i dzisiaj
- gry zręcznościowe - dzięki nim dziecko pozna zasady bezpiecznego użytkowania mediów elektronicznych oraz konsekwencje ich nieprzestrzegania
- zgaduj zgadula – zabawa uwrażliwia młodych użytkowników na niebezpieczeństwa związane z kontaktem z nieznajomymi internautami
- planowanie dnia - narzędzie, z pomocą którego dziecko będzie uczyło się zarządzania swoim wolnym czasem i rozwijało umiejętności racjonalnego korzystania z mediów elektronicznych
interaktywne zabawy - rozwijają u dziecka umiejętność rozpoznawania emocji, uwrażliwiają na ich różnorodność, wyjaśniają ich rolę w codziennym życiu, podpowiadają, w jaki sposób można sobie z nimi radzić - interaktywna historyjka - uświadamia, w jaki sposób nasze reakcje wpływają na zachowania innych, w tym w sytuacjach konfliktowych z rówieśnikami
- zabawa w przyporządkowywanie - rozwija umiejętność porozumiewania się bez przemocy w Internecie i poza nim
- zmapowana nawigacja - na każdym etapie gry dziecko może kontrolować i obserwować poczynione przez siebie postępy, a po zakończeniu danego etapu i zdobyciu dźwięku, może powrócić do wcześniejszych, wybranych przez siebie aktywności.
Finansowanie
Projekt został sfinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia, na podstawie umowy zawartej z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.