Dobry wybór na początek
Program profilaktyczny dotyczący używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych przez młodzież z klas pierwszych szkół ponadpodstawowych.
W latach 2018 – 2020 Fundacja Poza Schematami realizowała projekt, którego celem było opracowanie programu profilaktycznego dotyczącego używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych przez młodzież z klas pierwszych szkół ponadpodstawowych. Projekt współfinansowany był przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Przygotowywanie programu podzielono na kilka etapów. W 2018 r. stworzono pilotażową wersję programu pod nazwą „Dobry wybór na początek”, którą poddano jakościowej ewaluacji (6 zogniskowanych wywiadów grupowych). Program przygotowano do wdrażania stacjonarnego.
W 2019 r. przeszkolono pierwszych 10 realizatorów i wdrożono zajęcia w 10 grupach odbiorców. Realizacja programu poddawana była jakościowej i ilościowej ewaluacji (FGI oraz badania ankietowe).
W 2020 r. rozpoczęto kolejną edycję projektu, uwzględniającą rezultaty ewaluacji z 2019 r. W lutym, po przeszkoleniu 10 realizatorów, przystąpiono do wdrażania zmodyfikowanej wersji programu w klasach. Program cieszył się dużym uznaniem wśród odbiorców, niestety z uwagi na sytuację epidemiczną w marcu wstrzymano wdrażanie zajęć w szkołach. We wrześniu podjęto kolejną próbę realizacji „Dobrego wyboru na początek” w grupach docelowych, jednak i tym razem, wraz z ponownym przejściem szkół w tryb pracy zdalnej, edycja została przerwana.
Mimo trudności wdrożeniowych udało się przygotować końcową wersję programu. Autorki programu to: Kinga Sochocka i Karolina Van Laere.
Program ma za zadanie ukształtowanie u uczniów wiedzy i umiejętności, które sprzyjają ograniczeniu używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, a w szczególności – opóźnieniu inicjacji alkoholowej i innych substancji psychoaktywnych lub rezygnacji z używania napojów alkoholowych i innych substancji psychoaktywnych.
Program składa się z:
- dwugodzinnego spotkania informacyjno-edukacyjnego dla rodziców i opiekunów,
- dwunastu cotygodniowych, jednogodzinnych zajęć z młodzieżą,
- trzygodzinnego spotkania podsumowującego dla młodzieży w formie debaty oksfordzkiej.
Realizatorzy, uczniowie i ich rodzice/opiekunowie otrzymują w ramach wdrażania programu specjalnie przygotowane publikacje.
Realizatorem programu może zostać nauczyciel, psycholog lub pedagog pracujący z młodzieżą w szkole ponadpodstawowej w klasie pierwszej. Aby zostać realizatorem programu, należy wziąć udział w jednodniowym szkoleniu.
Finansowanie
Zadanie Opracowanie i ewaluacja nowego programu profilaktycznego wspierającego prawidłowy rozwój uczniów (w tym dla młodzieży 14+). Data podpisania umowy: 29.12.2017 r.
Zadanie finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.